Zdrowie

Chcesz schudnąć zacznij od siebie

“Chcesz zgubić zbędne kilogramy, nie katuj się dietami zacznij od swoich przyzwyczajeń

Dlaczego nie możesz schudnąć?

Pewnie zastanawiasz się, dlaczego mimo wielu wypróbowanych diet, które były skuteczne w mniejszym lub większym stopniu, zawsze wracasz do punktu wyjścia, lub jest nawet jeszcze gorzej przez efekt jo-jo. Przyczyna zazwyczaj tkwi nie w dietach, z których korzystasz, ale twoich nawykach żywieniowych i przekonaniach, które wykształciły się w tobie przez całe życie. Żeby to zrozumieć musisz dokładnie wiedzieć, czym jest nawyk i jak się on kształtuje.

Nawyk jest pewnego rodzaju zautomatyzowanym zachowaniem, które nabywamy przez powtarzanie tego zachowania w określonych sytuacjach. Twoje nawyki kształtują się z czasem, gdy w tej samej sytuacji zawsze reagujesz tak samo. Codziennie rano kupujesz gazetę od kilku lat, zajadasz stres słodyczami, po zakończonej diecie wracasz do jedzenia tego, co przed dietą, to wszystko są nawyki, które kształtują się w celu ułatwienia życia, zautomatyzowania pewnych procesów np. obrony w sytuacji zagrożenia, zminimalizowania stresu. Nawyki są zarówno pozytywne, jak i potrafią być bardzo niebezpieczne, szczególnie, jeżeli chodzi o uzależnienia i dietę.

To właśnie nawyki sprawiają, że po każdej diecie powtarzasz ten sam schemat działania, że wracasz do tego, co było, ponieważ, dieta jest etapem, po którym przychodzi czas na relaks nagrodę, w postaci powrotu do starego sposobu żywienia. Kluczem do sukcesu jest eliminacja złych wzorów zachowania.

Jak zmienić nawyk?

Żeby zmienić swoje złe nawyki musisz je poprawnie rozpoznać i zastąpić nowym wzorem zachowania. W literaturze można spotkać się z poglądem, że nawyk składa się z 3 elementów: wyzwalacza, zachowania i nagrody. Wszystkie te elementy są połączone ze sobą w nierozerwalny łańcuch, gdyż to bodziec wywołuje określone zachowanie, a zachowanie w dany sposób gwarantuje nagrodę. Przykładem może być np. sytuacja, w której nawykiem jest sięganie po słodycze w sytuacjach stresowych. Bodźcem uruchamiającym zachowanie jest stres wywołany jakimś zdarzeniem, reakcją organizmu jest sięgnięcie po słodycze, a nagrodą lepsze samopoczucie z tym związane, rozładowanie stresu, dodatkowa energia, skutkiem ubocznym dodatkowe kilogramy.

Aby zmienić złe nawyki musisz rozpoznać wyzwalacze, kiedy to zrobisz kolejnym elementem jest zmienienie zachowania, na takie, które również zagwarantuje nagrodę, najlepiej podobną. W przypadku wcześniej podanego przykładu, gdy wiesz, że podczas stresu chce Ci się słodkiego łatwiej Ci będzie zmienić zachowanie polegające na kupowaniu i jedzeniu słodyczy, na inne np. związane z twoim hobby, lub sportem. I tak zamiast objadać się czekoladą w sytuacjach stresowych, świadomie wybierzesz trening, lub zajmiesz się malowaniem. Jeżeli twoim nawykiem jest fakt, że co sobotę pijesz piwo, możesz świadomie wybrać inną aktywność.

Czas, czas, czas

Świadomość nawyku i jego wyzwalacza to jedno, ale stosowanie się za każdym razem do nowego wzorca zachowania już nie koniecznie musi być sprawą łatwą, szczególnie na początku, gdy stary nawyk jest silnie zakotwiczony w twoim umyśle. Pierwsze próby zmiany to prawdziwa walka ze sobą, dlatego konieczne jest, aby nowe działanie również dawało nagrodę, satysfakcję lub po prostu przyjemność. Kluczową rolę w zmianie nawyków odgrywa czas. Badania, przeprowadzone przez naukowców z University Collage w Londynie, udowodniły, że średni czas potrzebny na wykształcenie się nawyku wynosi 66 dni, niemniej nie jest to liczba stała. W przeprowadzonych badaniach rozrzut między wykształceniem się nawyków wynosił 18 -254 dni. Zmiana wzorca zachowania nie jest natychmiastowa, niemniej dzięki ciągłej pracy nad sobą w sposób świadomy, jest całkowicie możliwa.

Zmiana sposobu bycia

Wraz ze zmianą nawyków zmienia się całe twoje życie, a także sam, w jaki postrzegasz świat, nowe wzorce zachowania w poszczególnych sytuacjach sprawiają, że stajesz się zupełnie inną osobą, która jest zdolna do kreowania świata wokół siebie. Znając mechanizm działania nawyków można sprawić, że będą one zawsze oddziaływały na twoją korzyść, nie tylko pomagając zrzucić dodatkowe kilogramy i zachować szczupłą sylwetkę, ale również pomogą w innych dziedzinach zaczynając od pracy, czy organizację czasu.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.